Inwestowanie w rozwój firmy stanowi nieodłączny element działań wdrażanych z myślą o przyszłości. Przedsiębiorcy podchodzący rozsądnie do kwestii finansowych korzystają ze sprawdzonych i bezpiecznych rozwiązań, które pozwalają na uzyskanie niezbędnych środków, gdy potrzebne są one na sfinansowanie konkretnych planów. Jeżeli celem jest nieruchomość, kredyt inwestycyjny na zakup nieruchomości daje komfort wejścia w posiadanie danej nieruchomości bez wpłacania całej kwoty z budżetu firmy. Można w ten sposób uniknąć problemów z płynnością finansową i sukcesywnie spłacać zaciągnięte zobowiązanie.
Inwestowanie bez ograniczeń co do przeznaczenia obiektu
Każda nieruchomość potrzebna do prowadzenia firmy może być sfinansowana z otrzymanych w ramach kredytu środków. Takie obiekty to między innymi: nowa siedziba firmy, hale produkcyjne, pawilony usługowe, budynki handlowe czy magazynowe. Konieczne jest uzasadnienie, że dana nieruchomość będzie spełniać swoje zadanie i przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstwa.
Do wniosku kredytowego należy dołączyć dokumenty wraz z biznesplanem, który powinien zawierać szczegółowy opis inwestycji – od umiejscowienia i charakterystyki danego obiektu po ewentualne ryzyka związane z planowanym zakupem. Realistyczne ujęcie tych informacji sprawi, że wniosek będzie bardziej wartościowy z punktu widzenia banku. Zwłaszcza w kwestii biznesplanu warto skorzystać z pomocy doradcy finansowego.
Zdolność kredytowa, wkład własny, zabezpieczenia
Od kondycji finansowej danej firmy zależy, czy możliwe będzie otrzymanie kredytu na optymalnych warunkach. O zdolność kredytową warto zadbać wcześniej, pomocne informacje związane z tym zagadnieniem zamieszczałem już wcześniej na moim blogu. Istotna jest sytuacja bieżąca, czyli aktualny obrót firmy, comiesięczne stałe koszty, obciążenia finansowe w postaci innych kredytów, pożyczek, leasingów.
Gdy zdolność kredytowa okaże się niewystarczająca na wzięcie kredytu inwestycyjnego, zakup nieruchomości będzie nadal możliwy, lecz z wyższym wkładem własnym lub dodatkowymi zabezpieczeniami, na przykład w postaci innych nieruchomości, będących własnością firmy. Zagadnienia związane z finansowaniem biznesu dotyczą wielu aspektów, w tym również licznych usprawnień dla przedsiębiorców, którzy z zakupem nieruchomości wiążą konkretne wizje rozwoju.
Umiejętne negocjacje dotyczące podstawowych warunków umowy kredytowej
Chociaż kredyt inwestycyjny na zakup nieruchomości jest zazwyczaj produktem o jasno określonych warunkach, możliwość negocjowania poszczególnych aspektów pozwala uzyskać szereg wymiernych korzyści. Z punktu widzenia przedsiębiorcy jest to na przykład:
- krótszy minimalny okres działania firmy – zależnie od banku, aby otrzymać kredyt dana firma musi istnieć na rynku co najmniej 12-24 miesiące, lecz w w drodze negocjacji próg ten może zostać obniżony, co daje szansę również przedsiębiorcom z krótszym stażem;
- niższa prowizja i marża – również tutaj należy sprawdzić, czy bank obniży koszty kredytu, co w przypadku wysokich kwot daje znaczne oszczędności nawet przy różnicy 1-2% całej wartości kredytu; opcjonalnie można wnioskować o skredytowanie tych opłat, czyli doliczenie ich do kosztów całego zobowiązania wobec banku;
- dłuższy okres kredytowania – cała kwota rozkłada się wtedy na więcej niższych rat, zatem łatwiejszych do spłacenia zwłaszcza przy inwestycjach w wielkopowierzchniowe obiekty, całe kompleksy budynków, głównie takich, których wyposażenie jest zaawansowane technologicznie, a tym samym wpływa na koszt całości;
- wybór rat równych – taka sama wysokość rat niezależnie od etapu spłacania kredytu to alternatywa dla rat malejących, które na początku okresu kredytowania oznaczają wyższe kwoty do spłacania, a tym samym naliczanie wyższych odsetek od danego kapitału.
Im dłuższy czas na sfinansowanie zakupu danej nieruchomości, tym większa szansa na skorzystanie z licznych udogodnień możliwych do wynegocjowania. Jeżeli jednak czasu jest niewiele, konieczne mogą być dodatkowe obciążenia, nakładane na przedsiębiorcę. Jakie?
Gdy wnioskowane przez firmę udogodnienia nie są możliwe
Rozsądnym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doradcy biznesowego już na początku działań związanych z kredytem inwestycyjnym. Osoba z doświadczeniem w kwestii kredytów dla firm przedstawi wszystkie proponowane przez bank rozwiązania bezstronnie, obiektywnie, zwracając uwagę przedsiębiorcy na potencjalne zagrożenia. Należy zachować ostrożność zwłaszcza w kilku aspektach.
Po pierwsze, gdy bank wymaga blokady rachunku firmy. W zasadzie udzielenie bankowi pełnomocnictwa nie powinno budzić zastrzeżeń, niemniej jednak im większa swoboda przedsiębiorcy w zarządzaniu kapitałem na firmowym koncie, tym większe poczucie bezpieczeństwa niezależnie od sytuacji.
Po drugie, gdy bank wymaga zbyt wysokiego ubezpieczenia kredytu lub proponuje wysoką składkę ubezpieczenia nieruchomości. Negocjowanie warunków ubezpieczenia kredytu pozwala zmniejszyć ten koszt, a możliwość ubezpieczenia nieruchomości poza bankiem daje kredytobiorcy dostęp do szerokiej gamy produktów ubezpieczeniowych w różnych wariantach i z różnym zakresem ochrony.
Po trzecie, gdy warunkiem jest przedstawienie gwarancji bankowej. Dotyczy to gwarancji z innego banku niż ten, który udzieli kredytu. Może to być przede wszystkim bank, w którym dotychczas znajdowały się wszystkie konta firmowe. Wystawienie promesy udzielenia gwarancji to dodatkowe koszty rzędu kilkuset złotych, odpłatne są również przedłużenia gwarancji oraz podwyższenie kwoty gwarancji, dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ostateczny koszt takiego zabezpieczenia w skali całego okresu kredytowania.
Każdą ratę odsetkową można wliczyć w koszty prowadzonej działalności
Inne korzyści z tytułu kredytu inwestycyjnego na zakup nieruchomości, o których warto wspomnieć w ramach uzupełnienia, to możliwość wliczenia rat odsetkowych w koszty uzyskania przychodu. Do tych kosztów należą również opłaty z tytułu przygotowania oraz przyznania kredytu, które w poszczególnych bankach mają różną wysokość, mogą też występować pod różnymi nazwami.
Kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności nie może natomiast stanowić rata kapitałowa kredytu; nie wpływa ona na podstawę opodatkowania firmy.
Zadatek i zaliczka – pojęcia, które trzeba poznać
Podpisanie umowy z dotychczasowym właścicielem nieruchomości (tak osobą prywatną, jak też firmą budowlaną czy deweloperem w przypadku nowych obiektów) wiąże się zwykle z wpłatą zadatku lub zaliczki.
- Zadatek jest bezzwrotny, więc jeżeli przedsiębiorca wpłaca określoną kwotę zadatku i zrezygnuje z zakupu nieruchomości, nie otrzyma zwrotu środków wpłaconych sprzedawcy. Gdy z transakcji wycofuje się sprzedawca, wypłaca kupującemu dwukrotność kwoty zadatku.
- Zaliczka jest zwracana, gdy przedsiębiorca rezygnuje z transakcji. Jeżeli do kupna nieruchomości nie dojdzie z winy sprzedawcy (sprzedawca wycofuje się z umowy przedwstępnej), również zwraca przedsiębiorcy całą zaliczkę.
Umowa przedwstępna z właścicielem nieruchomości może być także jednym z warunków banku. Szczegóły należy sprawdzić przed podpisaniem umowy kredytowej z bankiem, aby usprawnić procedury i skrócić czas oczekiwania na decyzję kredytową.
Wnioski o udzielenie kredytu do kilku banków
Tak jak w przypadku kredytów dla osób fizycznych, tak również przy kredytach dla firm optymalnym rozwiązaniem jest złożenie wniosków do kilku banków, gdy warunki dotyczące danego wsparcia finansowego są podobne lub zbliżone w kwestiach najistotniejszych. Sam przedsiębiorca określa wtedy, co ma dla niego kluczowe znaczenie – wysokość rat, minimalny lub maksymalny okres kredytowania, warunki co do stażu w prowadzeniu działalności w danej branży.
Zachęcam do kontaktu, z przyjemnością pomogę w przejściu wszelkich bankowych procedur.